Top Menu

Venetian Baroque Sculpture – Current State of Research and New Perspectives (Lubiana, May 5th, 2017)

Half a cen­tu­ry ago, toward the end of 1966, Camil­lo Semen­za­to publi­shed a pio­nee­ring book that had an impor­tant and endu­ring impact on all sub­se­quent inve­sti­ga­tions of Vene­tian seven­teen­th- and eighteen­th-cen­tu­ry sculp­tu­re. For deca­des his La scul­tu­ra vene­ta del Sei­cen­to e del Set­te­cen­to pro­vi­ded the ine­luc­ta­ble star­ting point for eve­ry scho­lar who­se atten­tion was attrac­ted by the impres­si­ve mul­ti­tu­de of – at the time of this semi­nal monograph’s publi­ca­tion still lit­tle kno­wn – sculp­tu­ral ensem­bles in nume­rous chur­ches and other public set­tings as well as insi­de the pri­va­te pala­ces and gar­dens not only in Veni­ce but also throu­ghout the Ter­ra­fer­ma and in the Sere­ne Republic’s enti­re remai­ning Sta­to da Mar. Thanks to the con­cer­ted efforts of youn­ger gene­ra­tions of devo­ted sei– and set­te­cen­ti­sti, our under­stan­ding of the sub­ject has been advan­ced con­si­de­ra­bly by new disco­ve­ries (whi­ch were often based on care­ful scru­ti­ny of docu­men­ta­ry evi­den­ce) and novel inter­pre­ta­tions groun­ded in atten­ti­ve rea­ding of histo­rio­gra­phic sour­ces and art theo­re­ti­cal wri­tings of the period as well as by the more syn­the­tic stu­dies set again­st the back­ground of paral­lel deve­lo­p­men­ts in con­tem­po­ra­ry pain­ting and archi­tec­tu­re. At this col­lo­quium cen­te­ring around seven par­ti­cu­lar­ly revea­ling case stu­dies, par­ti­ci­pan­ts from Ita­ly, Croa­tia and Slo­ve­nia will thus seek to assess the cur­rent sta­te of resear­ch with the aim of ope­ning new per­spec­ti­ves on the histo­ry of Vene­tian Baro­que sculp­tu­re within its broa­der Euro­pean con­text.

Cinquant’anni fa, ver­so la fine del 1966, Camil­lo Semen­za­to die­de alle stam­pe un pio­nie­ri­sti­co volu­me che ha avu­to un impor­tan­te e dura­tu­ro impat­to sul­le suc­ces­si­ve ricer­che dedi­ca­te alla scul­tu­ra vene­zia­na del XVII e XVIII seco­lo. Per decen­ni La scul­tu­ra vene­ta del Sei­cen­to e del Set­te­cen­to ha infat­ti rap­pre­sen­ta­to il pun­to di par­ten­za impre­scin­di­bi­le per ogni stu­dio­so deci­so ad affron­ta­re la mol­ti­tu­di­ne di ope­re che affol­la le chie­se, i palaz­zi e i giar­di­ni di Vene­zia e degli anti­chi suoi domi­ni di Ter­ra­fer­ma.

Attra­ver­so l’intensa atti­vi­tà di una nuo­va gene­ra­zio­ne di sei-set­te­cen­ti­sti, la nostra cono­scen­za e com­pren­sio­ne del­la civil­tà scul­to­rea del­la Sere­nis­si­ma è avan­za­ta con­si­de­re­vol­men­te gra­zie sia a nume­ro­se sco­per­te (spes­so basa­te su un atten­to esa­me dei docu­men­ti archi­vi­sti­ci) che a ine­di­te pro­po­ste inter­pre­ta­ti­ve svi­lup­pa­te­si a par­ti­re da un’attenta let­tu­ra del­le fon­ti sto­rio­gra­fi­che e degli scrit­ti teo­ri­ci del perio­do così come median­te un dia­lo­go con gli stu­di con­tem­po­ra­nei sul­la pit­tu­ra e l’architettura del XVII e XVIII seco­lo.

In que­sto col­lo­quium, incen­tra­to su set­te diver­si casi stu­dio par­ti­co­lar­men­te emble­ma­ti­ci, i par­te­ci­pan­ti pro­ve­nien­ti dall’Italia, dal­la Croa­zia e dal­la Slo­ve­nia cer­che­ran­no di valu­ta­re lo sta­to attua­le del­la ricer­ca e del­la sua meto­do­lo­gia con l’obbiettivo di indi­ca­re nuo­ve pro­spet­ti­ve sul­la sto­ria del­la scul­tu­ra vene­zia­na del Sei e Set­te­cen­to anche nel con­te­sto euro­peo.

Cite this article as: Redazione, Venetian Baroque Sculpture – Current State of Research and New Perspectives (Lubiana, May 5th, 2017), in "STORIEDELLARTE.com", 1 maggio 2017; accessed 27 maggio 2017.
http://storiedellarte.com/2017/05/venetian-baroque-sculpture-current-state-of-research-and-new-perspectives-lubiana-may-5th-2017.html.
No comments yet.

Leave a Reply / Rispondi

%d blogger hanno fatto clic su Mi Piace per questo: